ترغیب به‌ کتاب‌خواندن

دورهٔ ۱۱۷ ویرایش و درست‌نویسی
آذر و دی۱۳۹۴
الهام متقی

از چند ماه پیش، با پیشنهاد یکی از استادانم دست‌به‌قلم شدم و شروع کردم به نوشتن مقالاتی در زمینهٔ رشتهٔ تحصیلی‌ام. پیش از این، با نوشتن غریبه بودم. همیشه فکر می‌کردم استعداد نوشتن هیچ‌گونه متنی را ندارم؛ اما بعد از نوشتن اولین مقاله و دریافت تأیید یکی از افراد صاحب‌نظر در این زمینه، به خود امیدوار و به این کار علاقه‌مند شدم. پس به نوشتن ادامه دادم و چندین مقالهٔ علمی و ترویجی در مجلات علمی تخصصی چاپ کردم.

در کنار همهٔ مطالبی که می‌نگاشتم، خلائی وجود داشت و آن ناآشنایی من با اصول نگارش زبان فارسی یا به‌زبان ساده، درست‌نویسی بود. گاهی اوقات شک می‌کردم که املای یک واژه چگونه درست است، در کجا باید ویرگول گذاشت، فعل مجهول را درست استفاده کرده‌ام یا خیر و… .

تا اینکه روزی یکی از دوستانم گفت که قرار است مؤسسهٔ ویراستاران کارگاه ویرایشی در مشهد برگزار کند که آوازهٔ زیادی دارد. شرکت‌کردن در این کارگاه می‌توانست در تکمیل مهارت‌های نوشتنم به من کمک کند. پس ثبت‌نام کردم. تا قبل از حضور در کارگاه، هیچ پیش‌زمینهٔ ذهنی از آن نداشتم؛ اما در اولین جلسه دریافتم که کلاس جذاب و خوبی است و در ادامه می‌توانم اطلاعات مفیدی را بیاموزم. فضایی صمیمی بر کارگاه حاکم بود. به‌علاوه سبک آموزش طوری بود که تمام مطالب گفته‌شده سر کلاس در ذهنم می‌ماند. در خارج از کلاس، در گفت‌وگوها، تابلوهای خیابان، زیرنویس برنامه‌ها در تلویزیون و… نکات ویرایشی بیشتری به چشمم می‌خورد. ذهنم حساس شده بود.

در کنار همهٔ این‌ها، به‌نظر من، یکی از نکات مثبت دوره ترغیب شرکت‌کنندگان به کتاب‌خواندن بود که لازمهٔ کسب مهارت در ویراستاری است. از آنجا که علاقهٔ زیادی به کتاب‌خواندن دارم، این موضوع نظر مرا به خود جلب کرد. کتاب‌های معرفی‌شده در این دوره را هم به ذهن سپردم و در برنامهٔ خود برای مطالعه قرار دادم. در حال حاضر کلاس تمام شده است. تجربهٔ شیرینی برای من بود. این دوره انگیزه‌ای برای درست‌نوشتن و بیشتر کتاب‌خواندن در من ایجاد کرد. امیدوارم بتوانم از مطالب گفته‌شده نهایت استفاده را ببرم.

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

+ 14 = 15