نشست ۶۷ ویرایش

نشست ۶۷ ویرایش

اطلاعیهٔ نشست

در نشست ۶۷ ویرایش در مشهد پذیرای شما هستیم:
گاه: چهارشنبه ۲۲دی۱۳۹۵، ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰
جای: مشهد، بین چهارراه دکترا و چهارراه گلستان، بازار کتاب گلستان، سالن همایش‌ها.

حضورتان را پیامکی اعلام کنید:
۰۹۱۵۷۰۲۹۲۶۶

متن تمرینی

متن تمرینی را در دو فرمت ورد و پی‌دی‌اف گذاشته‌ام. اگر می‌خواهید روی فایل ویرایش کنید، ورد را دانلود کنید و با فعال‌کردن ترک‌چنج، آن را ویرایش کنید و در موعد جلسه، لپ‌تاپ‌به‌دست تشریف بیاورید.

اگر می‌خواهید روی کاغذ ویرایش کنید، پی‌دی‌اف را بگیرید و پرینت کنید. بعد با خودکارقرمز روی کاغذ ویرایش کنید و برگه را سر جلسه همراه خودتان بیاورید.

ورد پی‌دی‌اف

گزارش نشست

نشست ۶۷ ویرایش

گمانم نشست بدون تأخیر، رأس ساعت ۱۵ شروع شده بود. من ۱۵:۱۰ رسیدم و دیدم که دوستان جمع‌اند و مهیای بررسی متن. این بار افراد بیشتری آمده بودند و گرم‌تر از دو هفتهٔ پیش بود. تا پایان جلسه، ۹ خانم و ۳ آقا در جلسه حضور داشتند. البته اگر سیدعلی‌آقا حیدری از میانهٔ نشست، گروه را ترک نمی‌کرد، جمعیت آقایان به ۴ نفر می‌رسید که باز هم از نصف تعداد خانم‌ها کمتر است. اصلاً هم به این فکر نکنید که استاد حیدری‌ثانی را به جمع آقایان اضافه کنیم که برسند به ۵ تا.

هنوز زیاد همدیگر را نمی‌شناسیم یا حداقل من نمی‌شناسمشان. هرکداممان متعلق به یکی از دوره‌های ویرایشیم. بامزه است: گفتم دوره‌های ویرایش، یاد دوره‌های زمین‌شناسی و تکامل موجودات افتادم.

نیمی از تمرین ماند برای نشست بعدی. متنِ بررسی‌شده را با توضیحات کامل، در ادامه آورده‌ام. در طی نشست، نکته‌هایی دیگری هم بیان شد که مرتبط با متن است؛ اما برای شلوغ‌نشدنش، اینجا می‌نویسمشان:

۱. نویسهٔ ۀ
در فونت‌های ناسالم، نویسۀ «ۀ» وجود ندارد. بنابراین حروف‌چین «ه» را در کنار « ٔ » قرار می‌دهد تا «ۀ» بسازد. نویسهٔ ساخته‌شده در فونت‌های ناسالم، جدا از هم نمایش داده می‌شود.
اگر از فونت‌های سالم استفاده کنید، آن را به‌صورت ۀ می‌بینید؛ ولی خوب است بدانید که این ۀ، ساختگی است و ممکن است در سیستم‌های دیگر، اشتباه نمایش داده شود.
اگر از فونت سالم IR استفاده کنید، ۀ واقعی را می‌توانید درInsert/symbol با کد ۰۶C0 بیابید.
اگر قرار است متنتان را در اینترنت منتشر کنید:
گوگل‌جان نتایج متفاوتی برای جست‌وجوی «ۀ» و «ه ٔ» نشان می‌دهد. در متن‌های اینترنتی توصیه می‌کنیم از همان ۀ ساختگی، یعنی ه + ٔ استفاده کنید.

۲. به‌کاررفتن
به‌کاررفتن عبارتی مصدری است. وقتی از حالت مصدری خارج می‌شود، «به‌کار» همچنان نیم‌جدا نوشته می‌شود.

۳. نمی‌باشد
نمی‌باشد درست نمی‌باشد. چرا؟ چون «‌باشد» فعل التزامی است و افعال التزامی برای خبردادن به‌کار نمی‌روند؛ پس کاربرد «نمی‌باشد» به‌جای «است» که فعل خبری است، اشتباه است.

در پایان جلسه، استاد رأی‌گیری کردند و قرار شد:
۱. زین پس، نشست را هر هفته برگزار کنیم. قرار ما برای هفتهٔ آینده: ۲۹دی۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷، سالن همایش بازار کتاب گلستان.
۲. بخشی از هر نشست را به متن‌خوانی اختصاص دهیم؛ آن‌هم متن‌های مرتبط با ویرایش. متن هفتهٔ آینده: ۵۰ صفحهٔ ابتداییِ بهتر بنویسیم، نوشتهٔ رضا بابایی.
۳. برای هر نشست، گزارشی تهیه کنیم و عکسی هم بگیریم. گزارشگر این هفته: من.

مریم رمضانی
۲۴دی۱۳۹۵

نشست ۶۷ ویرایش

متن ویراسته

این‌هم حاصل تلاش خانم مریم رمضانی. ایشان اصلاحات را در قالب کامنت شرح داده‌اند.

ورد

نظرتان را دربارهٔ گزارش ایشان و نیز ویراستهٔ ایشان، همین جا درج بفرمایید.

 

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

5 + 3 =