مهم‌ترین حُسن کلاس ما برگزاری دوره به‌شیوه کارگاهی بود

دورهٔ ۱۱۵ ویرایش و درست‌نویسی
مهر و آبان۱۳۹۴
آناهیتا بیرجندی

سخت‌ترین بخش کلاس، نوشتن توصیف کلاس ویراستاری است مخصوصاً اگر سر سوزن استعدادی هم در نوشتن نداشته باشی. کلاس ما روزهای آخر هفته در دفتر انتشاراتی در یکی از خیابان‌های قدیمی و خاطره‌انگیز مشهد برگزار می‌شد. قبل از شروع کلاس، فکر می‌کردم که چند آخرِ هفته کسل‌کننده و سخت را پیش رو داریم؛ چراکه بیشترِ دوره‌های مهارت‌آموزی، استادمحور هستند و کسالت‌بار. مهم‌ترین حُسن کلاس ما برگزاری دوره به‌شیوه کارگاهی بود که فضایی بانشاط و پویا و حضور فعال دانش‌پذیران را در پی داشت.

دانش‌پذیران کلاس ما سه دسته بودند: فاضلان همه‌چیزدانی که جایشان در دورهٔ ویراستاری پیشرفته (!) بود و  حاضران همیشه‌غایبی که گذراندن دوره‌های پیش‌نیاز را فراموش کرده بودند و دانش‌پذیران عادی که گاهی قربانی دو گروه دیگر می‌شدند. خوشبختانه استاد در اداره چنین کلاس‌هایی مهارت داشتند؛ گویا دوره‌های پیشین هم بی‌شباهت به کلاس ما نبوده است.

ویژگی مهم دیگر دوره، افزایش حساسیت و توجه ما به انتخاب واژه‌ها و ساختارهای گفتار و نوشتار روزانه‌مان است. حتی اگر فرصت ویرایش هیچ متنی را پیدا نکنیم؛ دست‌کم نوشته‌هایمان کم‌اشتباه خواهد بود. امیدوارم با مطالعه منابع معرفی‌شده و متن‌های سالم معیار ، کاربرد آموزه‌های دوره و از همه مهم‌تر کنارگذاشتن تعصب‌ها، گام کوچکی در حفظ زبان شیرین و مظلوم فارسی برداریم.

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

1 + 1 =