اگر بخواهم به این دوره نمره‌ای کیفی بدهم، بی‌شک خوب یا عالی خواهم داد

دورهٔ ۱۰۸ ویرایش و درست‌نویسی، در سرخه
مرداد۱۳۹۴
مرتضی احسان

بنده مرتضی احسان دانشجوی ارشد ریاضیات و شاغل در آموزش‌وپرورش هستم. بی‌شک مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله در کارشناسی‌ارشد، نگارش پایان‌نامه است و از جملهٔ کارهای ضروری که در آماده‌سازی پایان‌نامه باید انجام دهم، ویرایش متن پایان‌نامه است. با همین هدف در این کارگاه شرکت کردم.

اگر بخواهم به این دوره نمره‌ای کیفی بدهم، بی‌شک خوب یا عالی خواهم داد. بسیاری از اطلاعاتی که در این کارگاه آموختم، برایم جذاب و تازه بودند. اصول اساسی ویراستاری نیز به‌خوبی در کارگاه مطرح شدند. از دیگر ویژگی‌های کارگاه، حضور استادی مسلط به مباحث بود و بنده نیز از آشنایی با ایشان خوش‌حالم. همچنین به‌لحاظ انگیزشی، انگیزه‌ای در کارآموزان به‌ وجود آمده که بعد از اتمام دوره، ویراستاری را رها نکنند.

اما نقایصی نیز به‌نظر بنده وجود داشت: فشردگی دوره اولین و مهم‌ترین نقص کارگاه بود که امکان مطالعه و تمرین بیشتر را از کارآموزان سلب می‌کرد. دوم اینکه به‌علت کمبود وقت، امکان گفت‌وگو بین استاد و کارآموزان بسیاری اوقات وجود نداشت. سوم اینکه کلاس به‌شیوهٔ مدرس‌محور و با شیوهٔ سخنرانی اداره می‌شد. یکی از عیب‌های این روش این است که کارآموز به‌جز زمانی که پرسشی مطرح می‌کند، در کلاس وظیفه‌ای جز گوش‌دادن به سخنرانی‌های طوطی‌وارگونه ندارد. در نتیجه منفعل‌بودن کارآموز باعث خواب‌آلودگی‌اش می‌شود و دریافت مطالب با عمق کمتری صورت خواهد پذیرفت.

دوباره یادآوری می‌کنم که از شرکت در این دوره بسیار خرسندم. از طرفی امیدوارم شما نیز به بررسی ضعف‌ها بپردازید و آن‌ها را برطرف کنید.

در پایان می‌خواهم طبق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»، از کارتان، از مؤسسه و از استاد حیدری‌ثانی عزیز تشکر کنم. البته افرادی که هماهنگ‌کنندهٔ کارها در سرخه بودند هم دستشان درد نکند. خیر ببینند و ببینید الهی.

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

+ 2 = 12