اینکه بخواهیم افراد را در مدت دو هفته به‌صورت فشرده آموزش دهیم، به‌نظر معقول نیست

دورهٔ ۱۰۸ ویرایش و درست‌نویسی، در سرخه
مرداد۱۳۹۴
مهدی احسانی

کارگاه آموزش ویراستاری، در مرداد۱۳۹۴، در گرمای کسل‌کنندهٔ تابستان برگزار شد. محل برگزاری این کارگاه، فرهنگ‌سرای باران شهر سرخه بود.

ویرایش، حرفه‌ای ناشناس بین مردم است. خیلی‌ها فکر می‌کنند ویراستاری یعنی ویرگول و نقطه‌گذاشتن و تصحیح غلط املایی! اما وقتی وارد آن می‌شویم، دنیای عجیبی را می‌بینیم. برای من شناخت مراحل و جزئیات ویرایشگری بسیار جالب بود و دیدگاهی جدید به موضوع نوشتن و اصلاح متن در من به ‌وجود آورد.

حضور در این کارگاه افتخاری بود که نصیب من شد و می‌دانم که آموزش این حرفه تغییر بسیاری در آینده و فعالیت‌های من خواهد داشت. امیدوارم بتوانم از این آموخته‌های جدید خود استفاده کنم و همیشه قدردان این دانش جدید باشم.

مدرس این کارگاه، جوانی خوش‌سیما و مؤدب به‌نام آقای حیدری‌ثانی بود. تلاش ایشان در آموختن مسائل و ریزه‌کاری‌های ویرایش، ستودنی است و دور از انصاف است اگر بگوییم که ایشان با تمام توان خود، در کلاس حاضر نمی‌شد. فقط در پاسخ به سؤال افراد در کلاس کمی با‌حوصله نبوده و گاهی اجازهٔ پرسش به افراد نمی‌داد! نکتهٔ دیگر که به‌نظر من، باعث شد کمی کارگاه دچار ضعف شود، برخوردارنبودن کلاس از وسیلهٔ سرمایشی مناسب بود که باعث شد بیشتر افراد در کلاس کم‌و‌بیش آزار ببینند.

ویرستاری کاری جالب و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. آقای حیدری‌ثانی از بدی‌ها و خوبی‌های آن برای ما تا حدی صحبت کرده است. به هر حال هر کار سختی‌های خود را دارد؛ اما اینکه بخواهیم افراد را در مدت دو هفته به‌صورت فشرده آموزش دهیم، به‌نظر معقول نیست. من در این کارگاه شاهد یک دورهٔ فشرده بودم که به‌طور حتم قادر نیست مهارت کافی را ایجاد کرده، اطلاعات لازم را به افراد منتقل کند. نباید فراموش کرد که با خواندن چند کتاب بعد از کارگاه، به مهارت کافی نمی‌رسیم. تخصصی به این سختی و پیچیدگی، به کار عملی فراوان و البته حمایت و همراهی استادان نیاز دارد، تا شاید با این روش از دل هر کارگاه، چند ویراستار خوب خارج شود. ویرایش نیازمند کار عملی فراوان و رفع اشکال توسط افراد مجرب است.

به‌نظر من، اگر این کارگاه در دو یا سه دوره و هرکدام از آن، در یک هفته از ماه برگزار می‌شد، بازخورد بهتری داشت. مثلاً ویرایش صوری در تیر‌ماه و ویرایش زبانی در مرداد‌ماه برگزار می‌شد. به‌جای یک مرحله آزمون کتبی، چند کار عملی در زمان برگزاری کارگاه و پس از آن، از افراد خواسته و بر اساس آن نمره برای مدرک داده می‌شد.

البته به‌طور‌ حتم استادان بزرگوار ما در مرکز ویرایش، این مطالب را می‌دانند و با سیاست‌های مدنظرشان، به‌سوی هدف خود حرکت می‌کنند. برگزاری این گونه کارگاه‌ها، حتماً با دلیل‌های خاصی از جمله کم‌شدن هزینه‌ها و نبود زمان کافی و… است و امیدواریم با همراهی استادان و برنامه‌ریزی‌های جدید، شاهد خروجی‌های بهتری از این کارگاه‌ها باشیم.

در پایان از تلاش‌های دوستان بزرگوار در شهر سرخه و استادان عزیز برای برگزاری این کارگاه بسیار سپاسگزاری می‌کنم. امیدوارم این روند یاددهی و یادگیری ادامه یابد و ما از تجربه و دانش بزرگواران بیشتر بهره ببریم و بتوانیم همراه و همدل این عزیزان باشیم. منتظر مسیرهای جدید برای استفاده از دانش بزرگواران هستیم. در پناه خدا باشید.

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

4 + 5 =