ویرانما ۴۱ تا ۵۰

ویرایش دانش‌مهارت است. برای فراگیری ویرایش و خِبرگی در آن، علاوه بر دانش، به تمرین نیاز است. ویرانما لقمه‌های کوچک ویراستارانه‌ای است که به ما در این راه یاری می‌رساند. ویرانما هر روز در بستر اینستاگرام منتشر می‌شود؛ آن‌هم در دو نوبت: صبحگاه و شامگاه. روش کار چطور است؟ جمله‌ای بیمار را بر تخت ویرایش می‌خوابانم و تیمارش می‌کنم تا درمان شود! البته پیشنهاد من، آخرین راهکار برای اصلاح آن نمونه نیست و جا برای نظردادن هست.

این مجموعه را پی بگیرید و به دوستان خود معرفی کنید.

#کژتابی:
۱. این، مثال است / تمارض می‌کردند؟
۲. آن‌ها را سوار می‌کردند / سوار خودشان می‌کردند؟ (این کژتابی دوم، در معنا اثر ندارد.)

#حشو: «آن‌ها» را سوار«شان» می‌کردند. ضمیر پیوسته، با نهاد حشو ایجاد کرده است. (در کژتابی دوم، بنا بر معنای اول، این اشکال وجود دارد.)

#حذف_فعل بدون قرینهٔ لفظی درست نیست.

#دستور_خط: آن‌ها، راست‌گو
#گرته_برداری از عربی. البته در متون کهن#فارسی به کار رفته است؛ اما در #معیارامروز وجود ندارد و معمولاً در #ترجمه متون مقدس از زبان #عربی به چشم می‌خورد.‌

#کلیشه: مورد، نسبت به
#گرته_برداری: یک
#درازنویسی: وعده‌های داده‌شده از سوی مسئولان!
#یکدستی: گفته‌ها و وعده‌ها

#تکرار_که
#گرته_برداری از عربی: نزد خدا موجب خشم است!
#نشانه_گذاری: نشانهٔ عاطفه به‌جای نقطه.

#درازنویسی
#واژه_بیگانه و #عربی_زدگی: امثالهم
#دستور_خط: قانون‌گذار

#بند_موصولی غیرضرور
#درازنویسی
#کلیشه: انجام‌دادن
(«اتا» سرواژهٔ «ارزیابی تأثیر اجتماعی» است.)

#گرته_برداری: #یک
#بند_موصولی غیرضرور
#گرته_برداری: #فعل_مجهول_با_وجود_فاعل

#نوبت_شما
اشکالش چیست؟

 

#گرته_برداری از عربی: عهد را کامل کردن!

در ضمن در اصلاحیه می‌شود نوشت: «… به عهدتان با ایشان پایبند باشید.»

لینک کوتاه:

۲ دیدگاه

  • سلام
    سپاسگزارم بابت همۀ فعالیت‌های آموزشی‌تان در این وبگاه، اینستاگرام یا هرجای دیگر. من که استفادۀ بسیار برده‌ام و همچنان خواهم برد. شما انسانی دانشمند و درخور احترام فراوان هستید. از جهت توصیه‌ای برادرانه عرض می‌کنم: اگر کمی فروتنی پیشه کنید، کار شما بس ستودنی‌تر خواهد بود. نوشته‌هاتان را که می‌بینم جای جایش «منِ» شما حضور دارد و این برای مخاطب خسته‌کننده است. امیدوارم از داوری رهی نرنجیده باشید؛ خدایم شاهد، نیتم فقط تعالیِ کار شما است.
    حق

    • سلام.
      نگاه مثبتتان انگیزه‌افزاست.
      تکرار «من»ها در نوشته‌های من، برآمده از خودبزرگ‌بینی من نیست. چون «من» سخن می‌گویم، از ضمیر اول‌شخص استفاده می‌کنم. گاهی هم می‌خواهم بگویم من این کار را کرده‌ام، نه دیگری و مسئولیتش با خودم است یا این، نگاه من است، نه نگاه رایج یا… . اگر قانع نشدید، لطف کنید بفرمایید از کدام عبارتم این‌طور برداشت کرده‌اید تا دربارۀ مقصودم در آن عبارت، توضیح دهم.

دیدگاه خود را بنویسید:

3 + 5 =