برای انجام تکالیف سخت‌گیری نمی‌کردید!

دورهٔ ۱۳۶ ویرایش و درست‌نویسی
شهریور و مهر۱۳۹۵
دکتر مریم اسکافی نوغانی

با سلام خدمت استاد محترم. کلاس جناب‌عالی، یعنی همهٔ کلاس‌هایتان، به نظر من چند ویژگی خیلی خوب دارد:

از نظر محتوا بسیار عالی و کاربردی است؛ زیرا استاد بسیار باتجربه و ماهری داشتیم. الحمدلله. دعا می‌کنم خدا عنایت ویژه بر شما و برادر و خانواده‌تان داشته باشد.

وقت کلاس را مثل بعضی استادان اصلاً نمی‌گذارید هدر برود.

شوخی و خنده به جای خودش هست و درس هم به جای خود. کلاس تنوع دارد و خسته‌کننده نیست.

پذیرایی بین ساعت‌های کلاس اصلاً وظیفهٔ شما نبود. لطف بزرگی بود که همهٔ هنرجویان به آن اذعان داشتند؛ چون واقعاً برای کلاس سنگین و فشرده‌ای چون کلاس شما لازم بود.

تنبیه شیرین و خوردنی برای زنگ‌زدن گوشی موبایل خیلی جالب و واقعاً هم لازم بود.

اینکه برخی فایل‌ها و نرم‌افزارها را قرار است در اختیارمان بگذارید، بسیار عالی و شایستهٔ ستایش است.

با دلسوزی تمام، آموخته‌ها و تجربیات ارزشمند خود را که شاید سال‌ها زحمت کشیده تا به آن رسیده‌اید، در اختیار هنرجویان قرار دادید. این نکته هم بسیار ارزشمند و جای تشکر جداگانه دارد.

اجازه دادید همه سؤال کنند و تا حد امکان پاسخ دادید. البته برخی اوقات پاسخ‌ها قانع‌کننده نبود!

گاهی شوخی‌های جالبی با هنرجویان می‌کردید که باعث ایجاد انگیزه و تنوع در کلاس می‌شد و برای من به‌عنوان استاد، آموزنده بود.

استفاده از اسلایدهای واضح و بسیار مؤثر و جالب و کاربردی که تهیهٔ آن بسیار هم وقت‌گیر است، از ویژگی‌های بسیار خوبِ دیگر این کلاس بود.

بین کلاس‌ها به‌جای استراحت به سؤالات پاسخ می‌دادید و این هم نشانگر تعهد حضرت‌عالی و شایستهٔ تحسین است.

شهریهٔ کلاس بسیار مناسب است و به‌نظرم با محتوا و آنچه در پایان کلاس به دست هنرجو می‌رسد، همخوان است.

اخلاقتان خوب است الحمدلله و انسان شریف، معتقد و بسیار باجنبه، متعهد و متواضعی هستید تا حدی که همیشه از کلاس‌های شما همه‌جا تعریف می‌کنم و همه را ترغیب می‌کنم که بیایند استفاده کنند.

در عین شوخی و خنده، جدّیت لازم و مخصوصاً تواضع جناب‌عالی، از خصلت‌های خوبِ دیگر شماست که بسیار زود توانست هنرجویان را به یکدیگر نزدیک و صمیمی کند.

واقعاً خودم از کلاس خیلی استفاده کردم و پاسخ خیلی از سؤالاتی را که برایم در حین کار پیش می‌آمد، گرفتم.

و اما…

نکاتی به نظرم می‌رسد که شاید نظر شخصی من باشد؛ اما فکر می کنم اگر فضای بهتری فراهم شود، خیلی خیلی بهتر خواهد بود.

و آن نکات:

اول: ببینید استاد عزیز، به‌نظرم شما اگر حال هنرجویان را در نظر بگیرید و با هرکس با توجه به وضعیتش رفتار کنید، خیلی بهتر می‌توانید آن‌ها را راضی نگه دارید. البته این نکته تا حد زیادی در وجود شما وجود دارد. یک نمونه این است که برای انجام تکالیف سخت‌گیری نمی‌کردید. اگر کسی انجام نمی‌داد و مثل من عذاب وجدان نداشت، خوب بود؛ اما برخی بچه‌ها که تکلیف انجام می‌دادند، تصور می‌کردند تکالیف را تصحیح نکرده‌اید و این، انگیزهٔ انجام تکلیف را کم می‌کند.

دوم: گاهی برخورد جناب‌عالی در کلاس طوری بود که من به‌عنوان کسی که پانزده سال است تدریس می‌کند، آن را خیلی موجه نمی‌دانم. شاید باعث دلخوری حتی خیلی کوچک می‌شد. مثلاً خود من با مشکلات بسیار متعددی که دارم، خیلی سعی می‌کنم تمام کلاس‌ها را با عشق شرکت کنم و واقعاً سر کلاس گوش بدهم و یاد بگیرم؛ چون برای وقتم ارزش قائلم. یعنی آن‌قدر سرم شلوغ بود که برای هرکس گفتم کلاس ویرایش می‌روم، می‌پرسید: «با این‌همه مشغله واجب است بروی؟ تعطیلش کن. یک‌کم استراحت کن. سلامتی‌ات مهم‌تر است.» وقتی دیدید مجبور شدم کلاس را ترک کنم یا دیرتر آمدم، بدانید واقعاً مجبور شدم. اصلاً از ته دل نبود. اصلاً کلاس را شوخی نگرفتم و برایم واقعاً مهم بود و غصه‌دار شدم که دیر آمدم و نشد کامل استفاده کنم؛ چون احساس می‌کنم هر جمله‌ای که شما می‌فرمایید، به درد من می‌خورد. حرف‌زدنم سر کلاس واقعاً شیطنت نبود! اما گاهی دیدم هم با خودم هم با بقیه گاهی برخوردهایی می‌شد که دوست نداشتم. خوب این نوع برخورد با اینکه خیلی ظریف بود؛ ولی از نظر برخی مانند من، ضعف به نظر می‌رسد؛ با اینکه خیلی هم تکرار نمی‌شد؛ حتی شاید ضرورت برای یک استاد باشد؛ اما برای عالی‌شدن کلاس‌هایتان عرض می‌کنم.

و نکتهٔ سوم: کلاس اگر در شهریورماه تمام می‌شد، خیلی بهتر بود. برای من، وقتی ترم شروع می‌شود، بسیار سخت است. آمدن به کلاس با استرس کمتری همراه می‌شد. به‌نظرم قبل از شروع کلاس اگر از دوستانی که در کانال عضو هستند یا به هر تربیتی ارتباط دارند، نظرخواهی بشود، عالی است. البته جناب‌عالی و برادرتان بسیار بسیار در این زمینه همکاری کرده‌اید تا الان. لااقل برای خود من این‌طور بوده است؛ اما در کل عرض می‌کنم؛ چون ممکن است همین تقارن چند ساعتی کلاس شما با فعالیت‌هایِ دیگر افراد، باعث شود شرکت نکنند.

در پایان، بسیار بسیار از این کلاس راضی بودم. واقعاً عالی بود و به همه توصیه می‌کنم. همیشه دعاگو هستم و تا بتوانم، در کلاس‌های دیگری که این مؤسسه برگزار می‌کند، شرکت خواهم کرد.

من به‌علت مشغلهٔ زیاد نتوانستم این نظرخواهی را با نکات ویرایشی که یاد گرفتم، بنویسم. معذرت! بگذارید به حساب گرفتاری‌های زیادی که به‌علت نقش‌های سنگین و متعددم دارم.

لینک کوتاه:

۱ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید:

+ 12 = 20