نشست ۶۹ ویرایش

نشست ۶۹ ویرایش

اطلاعیهٔ نشست

در نشست ۶۹ ویرایش در مشهد پذیرای شما هستیم:
گاه: چهارشنبه ۶بهمن۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷
جای: مشهد، بین چهارراه دکترا و چهارراه گلستان، بازار کتاب گلستان، سالن همایش‌ها.

حضورتان را پیامکی اعلام کنید:
۰۹۱۵۷۰۲۹۲۶۶

برنامهٔ نشست

قسمت اول نشست را به متن‌خوانی اختصاص داده‌ایم؛ آن‌هم متن‌های مرتبط با ویرایش. متن این جلسه: بهتر بنویسیم، نوشتهٔ رضا بابایی، از صفحهٔ ۲۴ (تجربه) تا صفحهٔ ۶۲ (غلط‌های انشایی). قبل از جلسه، کتاب را مرور کنید و نکات مهمش را مشخص کنید. درباره‌شان گفت‌وگو خواهیم کرد.
قسمت دوم نشست به بررسی متن تمرینی اختصاص دارد.

متن تمرینی

متن تمرینی را با کلیک روی آیکون زیر بردارید. اگر می‌خواهید روی فایل ویرایش کنید، با فعال‌کردن ترک‌چنج، آن را ویرایش کنید و در موعد جلسه، لپ‌تاپ‌به‌دست تشریف بیاورید.

اگر می‌خواهید روی کاغذ ویرایش کنید، فایل را پرینت بگیرید. بعد با خودکارقرمز روی کاغذ ویرایش کنید و برگه را سر جلسه همراه خودتان بیاورید.

ورد

گزارش نشست

نشست ۶۹ ویرایش

نشست این هفته به سه بخش تقسیم شد:

استاد حیدری‌ثانی بیست دقیقهٔ اول را به‌احترام استاد نجفی و به‌مناسبت سالگرد فوت ایشان، به بررسی کتاب غلط ننویسیم و به‌نحوهٔ گردآوری مطالبشان در این کتاب پرداختند. خلاصهٔ آنچه در این بیست دقیقه مطرح شد:
روش استاد نجفی در کتاب غلط ننویسیم و روش استاد خرمشاهی در کتاب کژتابی‌های ذهن و زبان گردآوری تدریجی مثال‌های ویرایشی بوده است. ما هم می‌توانیم با اقتدا به روش این بزرگواران و جمع‌آوری مثال‌های ویرایشی، ادامه‌دهندهٔ این مسیر باشیم. همچنین برای جمع‌کردن نمونه‌های ویرایشی می‎‌توانیم از فضاهای اینترنتی مانند تلگرام (با توجه به قابلیت‌های این نرم‌افزار) بهره ببریم. استاد حیدری‌ثانی در ادامه افزودند که ورثهٔ علمی مرحوم نجفی بر اساس فیش‌های به‌جای‌مانده از آن مرحوم به‌دنبال تصحیح و انتشار نسخهٔ جدیدی از غلط ننویسیم هستند.

ابوالحسن نجفی

سی دقیقهٔ میانی نشست به بررسی کتاب بهتر بنویسیم استاد بابایی از ص۱۸ تا ابتدای ص۴۰ اختصاص داده شد. خلاصهٔ آنچه در این سی دقیقه مطرح شد:
هدف از نوشتن گفت‌وگو و تبادل اندیشه است، نه هنرنمایی و فضل‌فروشی. نویسندهٔ اصیل کسی است که از لفّاظی پرهیز می‌کند؛ چراکه می‌داند متن هرچقدر ساده‌تر باشد، زیباتر است. برای نویسنده‌شدن باید بسیار تمرین کرد و بسیار نوشت. در نویسندگی تکرار و تمرین و کارورزی قلم را پخته می‌کند و از آنجایی‌ که کار نیکو کردن از پُرکردن است، بسیارنویسی هم خواه‌ ناخواه به زیبانویسی می‌انجامد. نویسندگی پنج پایه دارد که یکی از پنج پایهٔ نویسندگی، تخصص علمی نویسنده است. نویسنده دست‌کم باید در یکی از رشته‌های علمی تخصص داشته باشد. در ادامهٔ این قسمت از نشست، به کم‌مایگی آثار علمی امروزی و اوضاع تأسف‌بار سرقت علمی و ذکر خاطراتی در این زمینه پرداخته شد.

بهتر بنویسیم رضا بابایی

سی دقیقهٔ پایانی نشست را به بررسی متن تمرینی پرداختیم؛ اما با توجه به اینکه متن تمرینی شکسته‌نویسی و با ادبیات محاوره‌ای بود، بیشتر زمان به بحث دربارهٔ اصول شکسته‌نویسی در متون مختلف و مزایا و معایب آن گذشت و فقط دو سه خط از متن ویرایش شد. برای جلسهٔ آینده استاد گفتند کتاب اصول شکسته‌نویسی آقای صلح‌جو را تهیه و مطالعه کنیم و تأکید کردند که این تکلیفمان است و حتماً باید مطالعه کنیم!

حاشیه‌های جلسه:
جلسه به‌دلیل دیرآمدن دوستان با ده دقیقه تأخیر و در ساعت ۱۵:۴۰ شروع شد. قرار شد هرکس جلسهٔ آینده با تأخیر بیاید، برای بچه‌ها بستنی بخرد!
هوای سالن بسیار سرد بود. به‌گمانم از هوای بیرون چند درجه سردتر!
در این جلسه از مرحوم صادق هدایت و کتاب بوف کور ایشان و… هم یاد شد.

انتهای جلسه و هنگام خروج از کلاس، استاد گفتند که گزارش این هفته را من بنویسم. من هم که از اول جلسه تا آخر، سرخوشانه به استاد و بچه‌ها نگاه می‌کردم و تقریباً هیچ نکته‌ای یادداشت نکرده بودم، غافل‌گیر شدم. تمام این گزارش حاصل ذهن پریشان و آشفتهٔ یک عدد ویراستار مبتدی است.

و من الله التوفیق
سمیرا علمدار
۷بهمن‌۱۳۹۵

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

2 + 2 =