نشست ۸۷ ویرایش

اطلاعیهٔ نشست

در نشست ۸۷ ویرایش در مشهد پذیرای شما هستیم:
گاه: چهارشنبه ۳۱خرداد۱۳۹۶، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰
نشست‌ها در ماه رمضان ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود.
جای: مشهد، بین چهارراه دکترا و چهارراه گلستان، بازار کتاب گلستان، سالن همایش‌ها.

هرگونه پرسشتان دربارهٔ نشست را تلفنی بپرسید:
۰۹۱۵۷۰۲۹۲۶۶

برنامهٔ نشست

قسمت اول نشست را به متن‌خوانی اختصاص داده‌ایم؛ آن‌هم متن‌های مرتبط با ویرایش. متن این جلسه: دستورزبان فارسی، ج۲، نوشتهٔ حسن انوری و حسن احمدی گیوی، از ص۶۰ تا ص۷۲ ابتدای بحث ماضی مستمر. قبل از جلسه، کتاب را مرور کنید و نکات مهمش را مشخص کنید. درباره‌شان گفت‌وگو خواهیم کرد.
قسمت دوم نشست به بررسی متن تمرینی اختصاص دارد. این متن، ادامهٔ متن جلسهٔ قبل است. دو بند اول را در دو نشست قبل ویراسته‌ایم و دو بند آخر مانده است.

متن تمرینی

متن تمرینی را با کلیک روی آیکون زیر بردارید. اگر می‌خواهید روی فایل ویرایش کنید، با فعال‌کردن ترک‌چنج، آن را ویرایش کنید و در موعد جلسه، لپ‌تاپ‌به‌دست تشریف بیاورید.

اگر می‌خواهید روی کاغذ ویرایش کنید، فایل را پرینت بگیرید. بعد با خودکارقرمز روی کاغذ ویرایش کنید و برگه را سر جلسه همراه خودتان بیاورید.

ورد فشرده

گزارش نشست

گزارش این جلسه را خانم ساناز برهانی نوشته‌اند (و چه دل پری داشته‌اند!):

به نام خدا.
رأس ساعت ۵ بعدازظهر که شروع جلسۀ ویراستاری بود، جلوی در سالن اجتماعات حاضر شدم. پیغامی دیدم که نوشته بود جلسۀ ویراستاری در کافه‌کتاب آفتاب برگزار می‌شود! دنبال در کافه‌کتاب می‌گشتم که دیدم آقای حیدری‌ثانی و آقای ابوالبشری جلوی در سالن اجتماعات ایستاده‌اند!

 

دوباره برگشتم و سلام کردم. وقتی دلیل بسته‌بودن در را جویا شدم، متوجه شدم گویا مسئولش هنوز نیامده! جدا از اینکه در بسته بود و نیم ساعتی صبر کردیم و نه کسی آمد و نه کلیدی، معلوم شد که هفته‌هاست کولر سالن خراب است و کسی به آن نیز رسیدگی نکرده است، با وجود نشست‌های متعددی که در آنجا برگزار می‌شود!

در نهایت به کافه‌کتاب رفتیم و جلسه را آنجا تشکیل دادیم.

امید داریم که مسئولان بیشتر بار مسئولیتشان را بردارند. رشد فرهنگی نقش اساسی در هر جامعه دارد و این شیوۀ عملکرد نشان از آن ندارد.

باشد که رستگار شویم…!

پ.ن: البته مسئولان تلاش می‌کنند و مشکل اصلی در ساختار فرسوده و ناکارآمد اداری ماست. از کافه‌کتاب آفتاب متشکریم که ما را سه‌باره مهمان کرد. همچنین قدردان خانم ملیحه رجبیون بابت عکس‌های زیبایشان هستیم.

گزارش ویرایش متن تمرینی

این گزارش را خانم سمیرا علمدار نگاشته‌اند:

سوم، گفتار واحدهایی به‌نام جمله دارد که ساختار ترکیبی پیچیده‌ای دارند. کهاین ساختار پیچیده توضیح می‌‌دهد چگونه جملات، محتوایی را که دارند را دارند.

نکته‌ها:

۱. جملهٔ معترضه متن را مصنوعی می‌کند و از روان‌بودن آن می‌کاهد. برای همین هم از به‌کاربردنش می‌پرهیزیم.

۲. «جمله» را به‌عنوان معنای «واحدها» یا باید در پرانتز بگذاریم یا با کلمه‌ای، این ربط و هم‌معنایی را توضیح دهیم.

۳. خوب است که بند موصولی‌های غیرضروری را برداریم؛ اما اینجا بر نمی‌داریم؛ چون نویسنده می‌خواسته به این سبک بنویسد. ما هم اجازه نداریم سبک نویسنده را تغییر دهیم.

۴. کامای بعد از «دارند» را نمی‌گذاریم؛ چون جمله را باید سریع خواند.

لینک کوتاه:

۱ دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید:

43 + = 52