Warning: Creating default object from empty value in /home/heydaris23/domains/heydarisani.ir/public_html/wp-content/themes/voice2/include/options/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
پویایی، صمیمیت، راحتی، تفریحات سالم، مقداری نرمش، پذیرایی مناسب، شوخ‌طبعی استاد، گام‌برداشتن‌های اختیاری و گاه اجباری و آموزش به‌شیوهٔ بحث گروهی | سیدحمید حیدری‌ثانی

پویایی، صمیمیت، راحتی، تفریحات سالم، مقداری نرمش، پذیرایی مناسب، شوخ‌طبعی استاد، گام‌برداشتن‌های اختیاری و گاه اجباری و آموزش به‌شیوهٔ بحث گروهی

دورهٔ ۱۳۰ ویرایش و درست‌نویسی
اردیبهشت و خرداد۱۳۹۵
حمید نجفی سریشائی

توصیف

توصیف را برخی ارائهٔ تصویری ساکن از دنیای بیرون تعریف کرده‌اند. البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که نگرش و دریافت انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت تأثیر زیادی بر چگونگی توصیف می‌گذارد.

به‌اعتقاد برخی دیگر، توصیف می‌تواند حتی نقدی مفید همراه با جذابیت باشد.

انسان قبل از رویارویی با هر پدیده‌ای، تصویری از آن در ذهن خود می‌سازد. این تصویر ذهنی معمولاً متفاوت است با تصویری که بعد از مواجه‌شدن با هر پدیده‌ای در ذهن انسان نقش می‌بندد. این شاید همان حسی باشد که در انسان، استرس یا اشتیاق را قبل از انجام هر کاری به ‌وجود‌ می‌آورد.

دربارهٔ کارگاه ویرایش

پویایی، صمیمیت، راحتی، تفریحات سالم، مقداری نرمش، پذیرایی مناسب، شوخ‌طبعی استاد، گام‌برداشتن‌های اختیاری و گاه اجباری و آموزش به‌شیوهٔ بحث گروهی با توجه به مدت طولانی هر جلسه، از ویژگی‌های خوب کارگاه ویراستاری بود.

دربارهٔ تصویر ذهنی از کارگاه هم می‌توان گفت که شاید در ابتدا کارگاه کمی متفاوت به نظر می‌رسید؛ یعنی محیط آن زیاد شبیه به کلاس یا کارگاه نبود. با این حال نه‌تنها مشکلی نداشت؛ بلکه جالب هم بود.

برخی از نمونه‌های آن بدین شرح است: «طراحی هنری» کارگاه و چیدمان جدید میز و صندلی‌ها، آن‌هم‌ در ساختمانی مسکونی با طرح داخلی دوبلکس که البته دفتر کار انتشاراتی هم بود، آشفتگی دفتر کار آقای انتشارات (!) که گاهی حواس آدم را پرت می‌کرد، موقعیت مکانی کارگاه که روبه‌روی ساختمان استانداری شهر بود و گاهی هم صدای هماهنگ جمعیتی معترض از مقابل آن شنیده ‌می‌شد!، پوسترهای آموزشی نصب‌شده بر در‌و‌دیوار که نشان از برگزاری کلاس‌های دیگری هم در این مکان داشت، شومینه‌ای که با وجود گرمای نسبی فصل بهار جلوی آن را با کاغذی پوشانده بودند، آشپزخانهٔ ام‌دی‌اف که پذیرایی بر روی پیشخان آن انجام‌ می‌شد و ستونی نزدیک به وایت‌برد و استاد که دید بعضی از دانش‌پذیران را کمی دچار مشکل کرده‌ و باعث شده بود گاهی جای نشستن خود را تغییر دهند. البته شاید هم برگزاری کارگاه به این سبک، شیوه‌ای برای ایجاد تنوع بود.

شاید وضعیت کارگاه خیلی استاندارد نبود؛ اما در واقع باید گفت مقصود اصلی چیز دیگری بود و کعبه و بت‌خانه بهانه‌. فقط برای یادگیری به آنجا رفته بودیم؛ نه برای خرید کارگاه که خیلی برایمان مهم باشد. البته این فقط نظر شخصی است.

با تمام توصیف‌هایی که بیشتر جنبهٔ شوخی داشت و با توجه به اوضاعی که از آن مطلع بودم، محیط کارگاه هم مناسب و هم متنوع و لذت‌بخش بود.

امکانات و ابزار آموزشی، مناسب و به‌اندازهٔ نیاز مهیا بود. بستهٔ آموزشی حاوی فایل‌های الکترونیکی که در جلسهٔ آخر به دانش‌پذیران اهدا شد، بسیار مفید و ارزشمند بود.

 دربارهٔ مدرس دوره

شیوهٔ برقراری ارتباط از ویژگی‌های مهم مدرس است. تا زمانی که ارتباط به‌درستی ایجاد نشود، تبادل اطلاعات ممکن نیست. با درک متقابل نیازهای آدمی بهتر برطرف می‌شود.

مدرس محترم این دوره آقای سیدحمید حیدری‌ثانی شایان تقدیر است: اخلاق خوب، آرامش و متانت ایشان که این صفت‌ها را حتی می‌توان در چهرهٔ صمیمی ایشان مشاهده کرد.

کارگاه ویراستاری برای غیر‌ویراستاران

تقریباً ۹۰درصد شرکت‌کنندگان با تخصص و رشته‌های تحصیلی مختلف و بنا به دلایل شخصی یا کاری در این کارگاه حضور داشتند. این، نکتهٔ جالبی بود که شاید از قابلیت‌های کارگاه ویراستاری باشد. بسیار تحسین‌برانگیز بود چنین حرکتی و جای امیدواری داشت که افرادی با تحصیلات عالی، خود را نیازمند آموختن فن ویرایش دانسته‌اند و بدون هیچ ادعایی در این کارگاه شرکت می‌کنند.

سخن پایانی

با سپاس فراوان از تمام عزیزانی که برای برگزاری این کارگاه باارزش زحمت کشیده‌اند

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

+ 69 = 79