نشست ۷۲ ویرایش

نشست ۷۲ ویرایش

اطلاعیهٔ نشست

در نشست ۷۲ ویرایش در مشهد پذیرای شما هستیم:
گاه: چهارشنبه ۲۷بهمن۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷
جای: مشهد، بین چهارراه دکترا و چهارراه گلستان، بازار کتاب گلستان، سالن همایش‌ها.

هرگونه پرسشتان دربارهٔ نشست را تلفنی بپرسید:
۰۹۱۵۷۰۲۹۲۶۶

برنامهٔ نشست

قسمت اول نشست را به متن‌خوانی اختصاص داده‌ایم؛ آن‌هم متن‌های مرتبط با ویرایش. متن این جلسه: بهتر بنویسیم، نوشتهٔ رضا بابایی، از صفحهٔ ۷۴ (شکل‌های بیگانه) تا صفحهٔ ۹۸ (کاربردهای بی‌معنا و نابجای کلمات). قبل از جلسه، کتاب را مرور کنید و نکات مهمش را مشخص کنید. درباره‌شان گفت‌وگو خواهیم کرد.
قسمت دوم نشست به بررسی متن تمرینی اختصاص دارد. این، همان متن تمرینی نشست ۶۹ است؛ البته با اضافه‌شدن یکی دو بند به آن. قسمت اول این متن را بر اساس شیوه‌نامهٔ رایج شکسته‌نویسی اصلاح خواهیم کرد. قسمت دوم هم ویرایش کامل و صوری و زبانی می‌شود.

متن تمرینی

متن تمرینی را با کلیک روی آیکون زیر بردارید. اگر می‌خواهید روی فایل ویرایش کنید، با فعال‌کردن ترک‌چنج، آن را ویرایش کنید و در موعد جلسه، لپ‌تاپ‌به‌دست تشریف بیاورید.

اگر می‌خواهید روی کاغذ ویرایش کنید، فایل را پرینت بگیرید. بعد با خودکارقرمز روی کاغذ ویرایش کنید و برگه را سر جلسه همراه خودتان بیاورید.

ورد

گزارش نشست، خانم سمیه ناصح

نشست ۷۲ ویرایش با حضور هشت نفر از دوستان و جناب آقای حیدری‌ثانی ساعت ۱۵:۳۰ برگزار شد.

طبق روال گذشته، شروع جلسه با مرور صفحاتی از کتاب بهتر بنویسیم استاد رضا بابایی بود و مباحثی چون گرته‌برداری و گونه‌های آن، ادات جمع عربی و فارسی، توجه به بار کلمات (مثبت، منفی، خنثی)، خطاهای دستوری و عطف فعل وصفی بررسی شد. سپس به سراغ پاراگراف آخر از متن گذشته رفتیم. از آنجا که ابتدای متن با روش کتاب اصول شکسته‌نویسی استاد صلح‌جو ویراستاری شده بود و این پاراگراف آخر را قرار بود بر اساس شیوه‌نامۀ رایج ویراستاری کنیم، کمی دچار دوگانگی شدیم.

نشست ۷۲ ویرایش

نکات کلیدی جلسه
۱. ویراستار باید به درجۀ شکسته‌نویسی در یک متن پیوسته، پایبند بماند و از همان ابتدای کار به یکی از استادان ویراستاری اقتدا کند.
۲. مقالات ارزشمند دکتر سادات‌شریفی با عنوان «نکاتی در باب شبه‌متردف‌ها» مطالعه شود. در این مقالات، تفاوت‌های مترادف‌‌ها بررسی شده است که البته موضوع مهمی است و جای تحقیق بیشتر هم دارد.

نشست ۷۲ ویرایش

تکلیف هفته
۱. از صفحۀ ۹۴ تا ۱۱۴ کتاب بهتر بنویسیم مطالعه شود.
۲. متن تمرینی پرینت گرفته و ویراستاری شود.

موفق باشید.
سمیه ناصح
۲۹بهمن ۱۳۹۵

نشست ۷۲ ویرایش

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

5 + 5 =