روزشمار وقایع تروریستی ایران، ج۱

روزشمار وقایع تروریستی ایران

روزشمار وقایع تروریستی ایران؛ گنجینهٔ رنج‌ها

روزشمار وقایع تروریستی ایران

هر کتاب گنجینه‌ای است که راز سینه‌ها را در خود نهان دارد. این از بخت توست که کدام گنجینه در راهت قرار گیرد. گاه که بر سر دفینه‌ای می‌نشینی و می‌گشایی‌اش، با هجوم رنج‌ها چهره‌به‌چهره می‌شوی. این‌هم از دشواری‌های ویراستاری است دیگر. چاره چیست؟

دمکرات‌ها طفلی ۶ساله از روستای درویش‌خاکی را نیز به شهادت رساندند. (۲۷بهمن۱۳۵۸، بیجار)

آخر بچه مگر کشتن دارد؟ آری؛ تازه، کبابش هم می‌کنند:

در حادثۀ انفجار ۱ بمب در ۱ خودروی پیکان در خیابان دکتر شریعتی، کودک ۳ساله‌ای به نام کمال شیرزاد در میان شعله‌های آتش سوخت و پس از انتقال به بیمارستان، فوت کرد. (۲۹اردیبهشت۱۳۵۸، شوشتر)

کودک اسباب‌بازی می‌خواهد:

این انفجار بر اثر بازی ۲ کودک با نارنجک دستی روی داد. (۲۰خرداد۱۳۵۸، تهران)

ساعت ۱۴، چند کودک در خیابان امامزادۀ گنبدکاووس متوجه ۱ نارنجک تفنگی ۴۰میلی‌متری شدند و به بازی با نارنجک پرداختند. نارنجک منفجر شده، یکی از بچه‌ها به نام علی‌محمد بهلکه، ۶‌ساله، کشته شد و ۳ تن دیگر مجروح شدند. (همان روز، گنبدکاووس)

و وظیفۀ تروریست فراهم‌‌کردن این بازیچه است. مگر همو نبوده که مادر این کودک را در جلوی چشمانش به مسلخ برده است؟:

مقارن ساعت ۸:۵۰ صبح، سرنشینان ۱ خودرو، کنار مسجد راه‌آهن به زن جوانی تیراندازی کردند که کودکی همراه خود داشت. این زن کشته شد و سرنشینان خودرو، کودک را به همراه خود بردند. (۲۰ اردیبهشت۱۳۵۸، خرمشهر)

کودک به اسارت می‌رود:

ضدانقلاب دمکرات با شیوه‌ای ناجوانمردانه، زنان و کودکان ایل منگور را به اسارت گرفتند، آن‌ها را به روی تانک بستند و به سوی مبارزان ایل منگور حمله کردند. مبارزان که نمی‌توانستند به تانک‌ها حمله کنند، مجبور به عقب‌نشینی شدند و تعداد زیادی کشته دادند و ۲۳ نفر نیز اسیر شدند. (۵تیر۱۳۵۸، پیرانشهر)

کودک سپر انسانی می‌شود. او مجروح می‌شود (۱۱اسفند۱۳۵۸، شیراز) یا شهید (۱۸دی۱۳۵۸، بستان؛ ۱۷آبان۱۳۵۸، سردشت) و… . ترور صغیر و کبیر نمی‌شناسد. شوخی که نیست. وسوسۀ قدرت است!

روزشمار وقایع تروریستی ایران

ویرایش کار سختی است. باید این‌همه رنج را یک‌جا ببینی. کنارآمدن با حتی یکی‌اش هم سخت است؛ چه برسد به روزی ده‌ها ترور. چه گذشته است بر آن کودکان و زنان و مردان مظلومی که در این ظلم‌ها قربانی شده‌اند؟!

روزشمار وقایع تروریستی ایران، قصهٔ رنج‌هاست، رنج‌هایی که سال‌به‌سال تا امروز ادامه داشته است؛ آن‌هم گوشه‌ای کوچک از این‌همه رنج برای اینکه ایرانی، ایرانی بماند. این چند نمونه، فقط از جلد اول این دائره‌المعارف بزرگ بود.

روزشمار وقایع تروریستی ایران دربارهٔ چیست؟

کتاب روزشمار وقایع تروریستی ایران تلاشی است از خانوادۀ شهدای ترور کشور، هابیلیان، همان‌ها که عزیزانشان در افق نگاه ایشان پرپر شده‌اند! گزارشی داده‌اند از آنچه بر ۱۷۰۰۰ شهید ترور در ایران گذشته است. نویسندگان با مراجعه به منابع، ترورهای صورت‌گرفته در هر روز را بسیار خلاصه زیر نام شهر محل حادثه ذکر کرده‌اند و بعد نشانی منبع آن را آورده‌اند؛ همین. همین اندک در جلد اول، کتابی شده است به‌حجم ۴۲۶ صفحه فقط برای حدود ۱۳ ماه: از ۲۲بهمن۱۳۵۷ تا پایان ۱۳۵۸.

روزشمار وقایع تروریستی ایران

عملکرد ویراستار

ویرایش این اثر و صفحه‌آرایی و نمایه‌سازی‌اش به‌عهدۀ من، سیدحمید حیدری‌ثانی، و همکارانم بوده است. امید که شهیدان یادشده در این کتاب از ما دل‌شاد باشند. هابیلیان ویراستاری و نمایه‌سازی و صفحه‌آرایی جلد اول این اثر را در دی۱۳۹۳ به من سپرد. فرایند ویراستاری و صفحه‌آرایی و نمایه‌سازی در تیر۱۳۹۴ به سرانجام رسید.

رونمایی از روزشمار وقایع تروریستی ایران

رئیس‌جمهوری ایران دکتر حسن روحانی در تاریخ ۹شهریور۱۳۹۴ این کتاب را در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی رونمایی کرد: رونمایی از روزشمار وقایع تروریستی ایران

پیوندها

خانهٔ کتاب کتابخانهٔ ملی تارنما خبر خبر خبر 

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

74 + = 77