شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

بنگاه ترجمه و نشر کتاب در ۱۳۳۳ با ابتکار احسان یارشاطر تأسیس شد. هدف از بنیان‌گذاری این بنگاه این بود که از راه ترجمه و چاپ کتاب‌های مهم جهان به‌زبان فارسی، مردم کشور را از بهترین کارهایی که با انگیزه و اندیشهٔ بشری در دوره‌های گوناگون آفریده شده است، برخوردار سازند.

مؤسسهٔ انتشارات فرانکلین از مؤسسات بزرگ انتشار کتاب است که در ۱۹۵۲ به‌منظور گسترش زمینهٔ چاپ و انتشار کتاب، در نیویورک آمریکا پایه‌گذاری شد. در ۱۹۵۳ (۱۳۳۱) نمایندگی مؤسسهٔ انتشارات فرانکلین در تهران آغاز به کار کرد. پایه‌گذار و میرعامل این مؤسسه همایون صنعتی‌زاده بود. مؤسسهٔ فرانکلین در ایران، در عرض چند سال به تشکیلاتی با تأثیری دیرپا در صنعت نشر ایران تبدیل شد. کار فرانکلین با آماده‌سازی کتاب‌ها برای انتشار آغاز شد و برای اولین بار عمل ویرایش و تولید فنی کتاب شامل صفحه‌آرایی، نمایه‌سازی، طراحی جلد و… به شکل نوین در آن انجام گرفت.

در بحبوحهٔ انقلاب اسلامی ایران، مؤسسه فرانکلین تهران در ۱۳۵۷ منحل شد. بنگاه ترجمه و نشر کتاب هم با تغییراتی، تحت سرپرستی بنیاد علوی قرار گرفت. در ۱۳۵۹ سازمانی وابسته به بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان شد. در پایان ۱۳۶۰ با تغییراتی که در بنگاه ترجمه و نشر کتاب صورت گرفت، به شرکت انتشارات علمی و فرهنگی تغییر یافت.

بنا به نوشتهٔ تارنمای شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، این شرکت از ادغام بنگاه ترجمه و نشر کتاب و مؤسسهٔ انتشارات فرانکلین به وجود آمده است.


در همکاری با این ناشر، در جایگاه ویراستار و صفحه‌آرا به آثار زیر پرداخته‌ام:

۱. باباگوریو
۲. گرسنه
۳. قلعۀ مالویل
۴. مدیریت مالی در صنعت بانکداری، ج۱
۵. مدیریت مالی در صنعت بانکداری، ج۲
۶. فاطمیان از خشونت تا رواداری
۷. پارتیزان‌های لوانت
۸. شوهر من گورینگ
۹. فلسفۀ اخلاق در قرن حاضر
۱۰. باغ‌وحش شیشه‌ای
۱۱. آئلیتا
۱۲. روزی که هیتلر جان به در برد
۱۳. اولین خون
۱۴. سفری به سرزمین دلاوران
۱۵. تحقیق در افکار میرزاملکم‌خان ناظم‌الدوله
۱۶. حکمت ادیان

لینک کوتاه:

دیدگاه خود را بنویسید:

+ 37 = 41